Pengembangan Media Pembelajaran QuizWhizzer dan Kinemaster untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa di Sekolah Dasar

Main Article Content

Sofyan Iskandar
Primanita Sholihah Rosmana
Aflahatul Fazriyah
Agung Febriyano
Alya Amrina Rosyada

Abstract

This study aims to develop digital learning media using the video editor application kinemaster and Quizwhizzer as an evaluation to increase students' learning motivation in learning IPAS. Research The development of this learning media uses qualitative research methods. The research was conducted by observation to determine the success of student learning, researchers conducted pretest and posttest to students. From the observation results, it can be seen that learning using the video editor application kinemaster and quizwhizzer can increase student learning motivation, this can be seen when learning takes place, many students are active.

Article Details

How to Cite
Iskandar, S., Rosmana, P., Fazriyah, A., Febriyano, A., & Rosyada, A. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran QuizWhizzer dan Kinemaster untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Journal on Education, 5(2), 3239-3245. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.991
Section
Articles

References

Adilah, A. N., & Minsih, M. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Monokebu pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 5076–5085.
Afandi, R. (2015). Pengembangan media pembelajaran permainan ular tangga untuk meningkatkan motivasi belajar siswa dan hasil belajar IPAS di sekolah dasar. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 1(1), 77–89.
Alverina, C., Hakim, Z. R., & Taufik, M. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Audio Visual Berbasis Powtoon Pada Mata Pelajaran IPS. SCHOOL EDUCATION JOURNAL PGSD FIP UNIMED, 9(3), 266–272.
Ariesta, F. W., & Kusumayati, E. N. (2018). Pengembangan media komik berbasis masalah untuk peningkatan hasil belajar ips siswa sekolah dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 3(1), 22–33.
Eva, R. P. V. B., Sumantri, M. S., & Winarsih, M. (2020). Media Pembelajaran Abad 21: Komik Digital Untuk Siswa Sekolah Dasar. PROSIDING SEMINAR DAN DISKUSI PENDIDIKAN DASAR.
Khaira, H. (2021). Pemanfaatan aplikasi kinemaster sebagai media pembelajaran berbasis ICT. Prosiding Seminar Nasional Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia (SemNas PBSI)-3, 39–44.
Marcela, R., Idris, M., & Aryaningrum, K. (2022). Pengembangan Media Permainan Ular Tangga dalam Pembelajaran IPAS Siswa Kelas IV SD Negeri 138 Palembang. Journal on Teacher Education, 4(1), 54–61.
Pendidikan Nasional, M. (2010). Undang Undang No 20 tahun 2003 tentang system pendidikan Nasional.
Prihadi, B. (2019). Semantic differential sebagai alat ukur respons estetik siswa. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9).
Rofiq, A., Mahadewi, L. P. P., & Parmiti, D. P. (2019). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Pada Mata Pelajaran IPAS Terpadu. Journal of Education Technology, 3(3), 126–133.
Setiawati, T., Pranata, O. H., & Halimah, M. (2019). Pengembangan Media Permainan Papan pada Pembelajaran IPAS untuk Siswa Kelas V Sekolah Dasar. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(1), 163–174.
Syawaluddin, A., Makkasau, A., & Jamal, I. F. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Lectora Inspire Pada Mata Pelajaran IPS Kelas V Di SDN 197 Sapolohe Kecamatan Bontobahari Kabupaten Bulukumba. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 3(3), 294–306.
Wulan, N. P. J. D., Suwatra, I. I. W., & Jampel, I. N. (2019). Pengembangan Media Permainan Edukatif Teka-Teki Silang Berorientasi Pendidikan Karakter Pada Mata Pelajaran Ips. Jurnal EDUTECH Undiksha, 7(1), 66–74.
Yuanta, F. (2020). Pengembangan media video pembelajaran ilmu pengetahuan sosial pada siswa sekolah dasar. Trapsila: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(02), 91–100.
Yumarlin, M. Z. (2012). Pengembangan multimedia pembelajaran IPAS untuk siswa sekolah dasar. Jurnal Teknik, 2(1), 12–20.