Efektivitas Game Edukasi Berbantuan Aplikasi Wordwall terhadap Minat Siswa dan Hasil Belajar IPAS Kelas V Sekolah Dasar

Main Article Content

Bachrul Ikhsan Avandy
Hera Heru Sri Suryanti
Oka Irmade

Abstract

This research aims to determine the educational games assisted by wordwall applications is effective on student interest and learning outcomes of IPAS class V SDN Tugu Jebres No.120 in the 2023/2024 academic year. The research approach used is quantitative with the quasi experimental research and non-equivalent control group design. The samples of the research amounted to 41 fifth grade students who were selected through sampling with saturated sampling technique. The data analysis technique was used the Independent Sample Test followed by the N-gain test. The results of the research indicated the effectiveness treatment of educational game assisted by wordwall application, which was obtained in the hypothesis test with a sig. value 0.000 < 0.05 on student learning interest and sig. value 0.002 < 0.05 on learning outcomes. On the basis of the N-gain test, the experimental class learning interest percentage was 57.44% with a quite effective criteria. Meanwhile, the N-gain test on learning outcomes of the experimental class obtained a percentage of 56.96% with a quite effective criteria. So it could be concluded that the treatment of educational games assisted by wordwall application is quite effective on student interest and learning outcomes of IPAS class V SDN Tugu Jebres No.120 in the 2023/2024 academic year.

Article Details

How to Cite
Avandy, B., Suryanti, H. H., & Irmade, O. (2024). Efektivitas Game Edukasi Berbantuan Aplikasi Wordwall terhadap Minat Siswa dan Hasil Belajar IPAS Kelas V Sekolah Dasar. Journal on Education, 7(1), 5722-5729. https://doi.org/10.31004/joe.v7i1.7099
Section
Articles

References

Agusti, N. M., & Aslam, A. (2022). Efektivitas Media Pembelajaran Aplikasi Wordwall Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 5794–5800. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3053
Akbar, H. F., & Hadi, M. S. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall Terhadap Minat Dan Hasil Belajar Siswa. Community Development Journal, 2.
Aprilia, W. dkk. (2023). Penerapan Media Web Wordwall Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Di SMA Ma’arif NU Pandaan. Risalah, Jurnal Pendidikan dan Studi Islam, 9(4), 1441-1448.
Arikunto, S. (2013). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara
Astuti, W. W., dkk. (2023). Efektivitas Aplikasi Wordwall Pada Hasil Belajar IPS Siswa. EduNaturalia: Jurnal Biologi dan Kependidikan Biologi, 4(1), 23. https://doi.org/10.26418/edunaturalia.v4i1.63442
Irmade, Oka (2022). Media Dan Sumber Belajar Anak Usia Dini. Sukoharjo: Pradina Pustaka.
Launin S., dkk. (2022). Pengaruh Media Game Online Wordwall Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas IV. JUPEIS : Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 1(3), 216–223. https://doi.org/10.55784/jupeis.Vol1.Iss3.176
Lubis, A. P., & Nuriadin, I. (2022). Efektivitas Aplikasi Wordwall untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 6884–6892. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3400
Malewa, E. S., & Amin, M. A. (2023). Penggunaan Aplikasi Wordwall Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Materi Zakat Di UPTD SD Negeri 65 Barru. 9. https://doi.org/10.31969/educandum.v9i1.1050
Nadia, A. I., dkk. (2022). Penggunaan Aplikasi Wordwall Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Selama Pandemi Covid-19. 12.
Nissa, S. F., & Renoningtyas, N. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall untuk Meningkatkan Minat dan Motivasi Belajar Siswa pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan. 3 (5), 2854 – 2860. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i5.880
Oviliani, T. M., & Susanto, R. (2023). The Effect Of Wordwall Educational Game-Based Learning Media On Interest In Learning Natural Sciences. 4(1).
Sari, P. M., & Yarza, H. N. (2021). Pelatihan penggunaan aplikasi Quizizz dan Wordwall pada pembelajaran IPA bagi guru-guru SDIT Al-Kahfi. SELAPARANG: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 4(2), 195-199. https://doi.org/10.31764/jpmb.v4i2.4112
Sarwanto. (2014). Karakteristik Pembelajaran IPA. Jakarta: Kencana Media.
Savira, A., & Gunawan, R. (2022). Pengaruh Media Aplikasi Wordwall dalam Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran IPA di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5453–5460. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i4.3332
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suryanti, Hera H. S. & Daryono, D. (2024). A, Perancangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Genially: Jurnal. Widya Wacana: Jurnal Ilmiah, 19(1), 9-20. https://doi.org/10.33061/jww.v19i1.9743
Wibawanto, W. (2020). Game Edukasi RPG (Role Playing Game). Semarang: Penerbit LPPM UNNES.