Efektifitas Model Pembelajaran Tgt Pada Materi Vektor Terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa SMAN 10 Semarang

Main Article Content

Maryam Nabila Bilqist
Agnita Siska Pramasdyahsari
Elfa Mawadati
Dina Prasetyawati

Abstract

This study aims to determine the effectiveness of Teams Games Tournament (TGT) learning in improving cognitive learning outcomes to grade XI students on vector materials. The design of this study was a pretest- posttest control group design. The sample in this study involved 63 students from grades XI-1 and XI-2 of SMAN 10 Semarang, who were randomly selected using random sampling techniques. Based on the results of the analysis using the independent T-test with the help of SPSS in this study, it was found that the calculated T-value produced was less than the 5% significance level, namely 0.030 <0.05. This finding indicates a significant difference in the average between the experimental group and the control group. From these results it can be concluded that the use of the TGT learning model is more effective than the conventional approach using the lecture method.

Article Details

How to Cite
Nabila Bilqist, M., Pramasdyahsari, A. S., Mawadati, E., & Prasetyawati, D. (2024). Efektifitas Model Pembelajaran Tgt Pada Materi Vektor Terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa SMAN 10 Semarang. Journal on Education, 7(1), 753-762. https://doi.org/10.31004/joe.v7i1.6521
Section
Articles

References

Agung Sulistiana. (2021). Upaya Meningkatkan Aktifitas Dan Hasil Belajar PKN Pokok Bahasan Globalisasi Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group To Group Exchange Siswa Kelas XII IPA 1sman 3 Kota Bumi Tahun Pelajaran 2019--2020. Jurnal Eksponen. https://jurnal.umko.ac.id/index.php/eksponen/article/view/372/198
Fau, A. D. (2022). Teori Belajar dan Pembelajaran. CV. Mitra Cendekia Media.
Firdaus, A. M. (n.d.). Penerapan Model Kooperatif Tipe Team Games Tournament (TGT) Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII Smp. Proximal: Jurnal Penelitian Matematika dan Pendidikan Matematika. https://doi.org/10.30605/proximal.v5i2.3574
Hasanah, U., Wijayanti, R., Metty Liesdiani, dan, Pendidikan Matematika, P., & PGRI Bangkalan, S. (2020). Penerapan Model Pembelajaran TGT (Teams Games Tournament) dengan Permainan Ludo terhadap Hasil Belajar Siswa. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(2). http://jurnal.umk.ac.id/index.php/anargya
I Dewa Putu Juwana, Muhammad, R. A. R., & I Made, S. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT (Teams Games Tournament) Pada Pembelajaran Matematika untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VIII E di SMPN 14 Denpasar. Emasains : Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains, 13(1), 13–22. https://doi.org/10.59672/emasains.v13i1.3432
Lestari, P. T., Sudibyo, E., Aulia, V., Ipa, J., Matematika, F., Ilmu, D., Alam, P., & Surabaya, U. (2023). Pendidikan Sains Penerapan Model Pembelajaran Teams Games Tournament Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Pensa E-Jurnal. PENSA: E-JURNAL PENDIDIKAN SAINS (unesa.ac.id)
Maryati, I., Suzana, Y., Harefa, D., & Maulana, I. T. (2022). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis dalam Materi Aljabar Linier. Prisma, 11(1), 210. https://doi.org/10.35194/jp.v11i1.2044
Ningsih, A., Meilasari, V., & Muhammadiyah Kotabumi, U. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Flipped Classroom Terhadap Hasil Belajar Pola Bilangan Peserta Didik Smp Negeri 3 Kotabumi. Jurnal Eksponen. https://jurnal.umko.ac.id/index.php/eksponen/article/view/582/317
Prananda Penulis, G., & Wardana Penulis, A. (2020). Pengembngan Media Video Pembelajaran Tema 6 Subtema 2 Untuk Siswa Kelas SD Negeri 17 Pasar Masurai 1. Jurnal Dharma PGSD (JuDha_PGSD). http://ejournal.undhari.ac.id/index.php/judha
RAHMAN, M. R. A. (2022). Pengembangan E-Modul Interaktif Pada Pembelajaran Aritmatika Sosial Kelas Vii Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Di Mtsn Karangasem. Undiksha Repository. https://repo.undiksha.ac.id/11608/
Suwarno, S. (2019). Model Pembelajaran Teams Games Tournaments (TGT) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Philanthropy: Journal of Psychology, 3(2), 110. https://doi.org/10.26623/philanthropy.v3i2.1622
Sakundari, K. I., & Rizqi, H. Y. (2024). Keefektifan Model Pembelajaran Team Games Tournament (TGT) Berbantuan Monopoli terhadap Kemampuan Berhitung dan Kolaborasi Siswa Kelas 2 SD. Jurnal Basicedu, 8 (1), 601–614. https://doi.org/10.31004/basicedu.v8i1.6995
Salmiah Sari, S., & Patandean Universitas Negeri Makassar Kampus UNM Parangtambung Jln Daeng Tata Raya, J. (2018). Pengaruh Metode Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Hasil Belajar Fisika Peserta Didik Sma Negeri 3 Polewali (1). Jurnal Sains dan Pendidikan Fisika (JSPF).
http://ojs.unm.ac.id
SARUMPAET, E. (2023). Pengaruh Model Problem Solving Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Keseimbangan Ekosistem Di kelas V SD. Digital Repository Universitas Quality. http://portaluniversitasquality.ac.id:55555/1919/
Septiani, R. (2021). Penerapan Model Pembelajaran AIR (Auditory Intellectually Repetition) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Mata pelajaran Ekonomi Siswa kelas X IPS 2 di SMA Negeri 14 Pekanbaru. Repository Universitas Islam Riau. https://repository.uir.ac.id/4644/
Sya, U., & Happy, N. (2023). Efektivitas Model Pembelajaran Teams Games Tournament (TGT) Berbantuan Kartu Soal terhadap Minat dan Hasil Belajar Siswa (Vol. 14, Issue 2) . Jurnal Upgris. https://journal.upgris.ac.id/index.php/aksioma/article/view/15073