Analisis Semiotika pada Film Damsel Menurut Teori Charles Sanders Pierce
Main Article Content
Abstract
This article discusses the analysis of semiotic theory according to Charles Sanders Pierce contained in the film "Damsel". This film shows complexity in symbols such as icons, indexes, and symbols, which mark important messages in the story. Through qualitative descriptive methods, this research examines three types of signs in the film: the visual icon of the dragon, the index of the tragedy experienced by the women who are victims, and the symbol of Elodie's actual marriage to Henry as a political strategy. The results of the discussion reveal hidden messages in each scene, providing new insight into courage and justice in the story "Damsel".
Article Details
How to Cite
Yoshelyn S., D., Margareth G., E., Fanesya G., G., Nabila L., N., Putri, S., & Prasasti, T. I. (2024). Analisis Semiotika pada Film Damsel Menurut Teori Charles Sanders Pierce. Journal on Education, 6(4), 20333-20339. https://doi.org/10.31004/joe.v6i4.6098
Section
Articles
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Asri, R. (2020). Membaca Film Sebagai Sebuah Teks: Analisis Isi Film “Nanti Kita Cerita Tentang Hari Ini (NKCTHI)". Jurnal Al Azhar Indonesia Seri Ilmu Sosial, 74-86.
Bagus Aji Pamungkas, T. A. (2024). Analisi Film Ngeri-Ngeri Sedap: Pendekatana Metode Roland Barthes. Jurnal Ilmu Komunikasi, 17-30.
Mudjiono, Y. (2011). Kajian Semotika Dalam Film. Jurnal Ilmu Komunikasi, 125-138.
Nur, B. M. (2013). Semiotika Dalam Metode Penelitian Komunikasi. Jurnal Penelitian Komunikasi, Informatika dan Media Massa, 73-82.
Pasya, K., & Fauzi, R. (2022). Analisis Semiotika Charles Sanders Pierce pada Film Dua Garis Biru terhadap Moral Generasi Z. Prosiding Jurnalistik, 82-85.
Sobur, A. (2016). Semiotika Komunikasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: PT Alfabet.
Umaya, A. A. (2010). Semiotika: Teori dan Aplikasi Pada Karya Sastra. Semarang: UPGRIS Press.
Ursula Dwi Oktaviani, Y. S. (2022). Analisis Makna Tanda Ikon, Indeks dan, Simbol Semiotika Charles Sanders Pierce Pada Film 2014 Siapa Di Atas Presiden? Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 15, 293-310.
Yuwita, N. (2018). Representasi Nasionalisme Dalam Film Rudy Habibie (Studi Analisis Semiotika Charles Sanders Pierce). Semiotika, 40-48.
Bagus Aji Pamungkas, T. A. (2024). Analisi Film Ngeri-Ngeri Sedap: Pendekatana Metode Roland Barthes. Jurnal Ilmu Komunikasi, 17-30.
Mudjiono, Y. (2011). Kajian Semotika Dalam Film. Jurnal Ilmu Komunikasi, 125-138.
Nur, B. M. (2013). Semiotika Dalam Metode Penelitian Komunikasi. Jurnal Penelitian Komunikasi, Informatika dan Media Massa, 73-82.
Pasya, K., & Fauzi, R. (2022). Analisis Semiotika Charles Sanders Pierce pada Film Dua Garis Biru terhadap Moral Generasi Z. Prosiding Jurnalistik, 82-85.
Sobur, A. (2016). Semiotika Komunikasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: PT Alfabet.
Umaya, A. A. (2010). Semiotika: Teori dan Aplikasi Pada Karya Sastra. Semarang: UPGRIS Press.
Ursula Dwi Oktaviani, Y. S. (2022). Analisis Makna Tanda Ikon, Indeks dan, Simbol Semiotika Charles Sanders Pierce Pada Film 2014 Siapa Di Atas Presiden? Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 15, 293-310.
Yuwita, N. (2018). Representasi Nasionalisme Dalam Film Rudy Habibie (Studi Analisis Semiotika Charles Sanders Pierce). Semiotika, 40-48.