Pengembangan Media Komik Berbasis Smartphone untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Minat Baca Peserta Didik dengan Muatan Pelajaran IPS Kelas 4

Main Article Content

Yahya Wibisono Putro
Firosalia Kristin

Abstract

The purpose of this research is to develop smartphone-based comic media to improve learning outcomes and interest in reading in fourth grade elementary school students. The type of research used is research and development (R&D). The subjects of this study were fourth grade students at SD Negeri 2 Sukodono with a total of 30 students, 13 male students and 17 female students. Data collection techniques are interviews, questionnaires and tests. The instruments used were interview sheets, expert validator sheets and multiple choice questions. Based on the results of the validation experts from 4 media expert validators, the material expert got a score of 42 out of a score of 84% in the very high category, the media expert got the percentage of 92% in the very high category, the results of the design expert got the percentage of 84% in the very high category, and the results of language experts get a percentage of 94% in the very high category. The results of the effectiveness of the t test Sig. (2-tailed) .000 < 0.05 Ho is rejected and there is a difference in the increase in learning outcomes, it can be stated that the developed smartphone-based comic media has been effective in improving student learning outcomes. While the results of the questionnaire obtained a percentage of 97.5 with a very high category. From the results of research conducted by smartphone-based comic media, it can improve learning outcomes and interest in reading in class IV students.

Article Details

How to Cite
Putro, Y., & Kristin, F. (2023). Pengembangan Media Komik Berbasis Smartphone untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Minat Baca Peserta Didik dengan Muatan Pelajaran IPS Kelas 4. Journal on Education, 6(1), 4738-4746. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.3612
Section
Articles

References

Astriani, Winda. (2016). Pengembangan Model Penanaman Pembelajaran Pendidikan Karakter Berbasis Cerita Melalui Komik Bagi siswa Sekolah Dasar kelas V. Jurnal Pendidikan Dasar, 7(1)
Astutik, A. F., Rusijono, & Suprijono, A. (2021). Pengembangan Media Komik Digital Dalam Pembelajaran IPS Sebagai Penguatan Karakter Peserta Didik Kelas V SDN Geluran 1 Taman. Jurnal Education and Development Institut Pendidikan Tapanuli Selatan, 9(3), 543–554.
Ayu, S., Pinatih, C., Kt, D. B., & Semara, N. (2021). Pengembangan Media Komik Digital Berbasis Pendekatan Saintifik pada Muatan IPA. 5(1), 115–121.
Ayuningtyas, Mertha. 2019. Pengembangan Media Pembelajaran Komik Digital Radari Dengan Model Group Investigation (Gi) Mupel Ips Kelas Ivc Sdn Petompon 02 Semarang. Skripsi. http://lib.unnes.ac.id/id/eprint/34677, Universitas Negeri Semarang: Semarang.
Bahri, A. R., & Bramantha, H. (2017). Hubungan Motivasi Dengan Hasil Belajar Ips Siswa Kelas V Sdn 3 Wringin Anom Tahun Pelajaran 2017/2018. Jurnal IKA PGSD (Ikatan Alumni PGSD) UNARS, 5(2), 35-43.
Fitri, A. S., Aeni, A. N., & Nugraha, R. G. (2023). Pengembangan Komik Digital Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Materi Nilai-Nilai Pancasila Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 7(1), 220-235.
Gusmayanti, W., Fauziah, S. P., & Muhdiyati, I. (2018). Pengaruh Minat Membaca Cerita Pahlawan pada Hasil Pengajaran. DIDAKTIKA TAUHIDI: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(2).
Handayani, P., & Koeswanti, H. D. (2020). Pengembangan Media Komik Untuk Meningkatkan Minat Membaca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(2), 396-401.
Hartini, S., & Nugrahani, F. (2022). Upaya Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar IPS Melalui Powerpoint dan Inquiry Based Learning di SDN Bulakrejo 02. Educatif Journal of Education Research, 4(4), 52-59.
Irianti. (2022). Pengembangan Media Komik Berbasis Pendidikan Karakter pada Muatan IPS Subtema 2 (Kebersamaan dalam Keberagaman) Kelas IV SDN 1 Denggen Tahun Pelajaran 2020/ 2021. The Elementary School Teacher Education Journal. 1(1).71-81.
Karisma, Aulia. 2019. Pengembangan Media Komik Berbasis Karakter Untuk Muatan Pelajaran IPS Materi Keragaman Ekonomi Indonesia Kelas IV B SDN Pudakpayung 02 Semarang. Universitas Negeri Malang.
Mawardi, M. (2018). Merancang Model dan Media Pembelajaran. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 8(1), 26-40.
Nurmala, D. A., Tripalupi, L. E., Suharsono, N., Ekonomi, J. P., & Ganesha, U. P. (2014). Pengaruh motivasi belajar dan aktivitas belajar terhadap hasil belajar akuntansi. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 4(1), 1-10.
Saputro, H. B., & Soeharto. (2015). Pengembangan Media Komik Berbasis Pendidikan Karakter pada Pembelajaran Tematik-Integratif Kelas IV SD. Jurnal Prima Edukasia, 51(4), 571–574.
Siregar, A. (2021). Analisis Evaluasi Pengembangan Media Komik Digital. Jurnal Sistem Informasi, 2(1), 114–126.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian pendidikan (Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, R&D dan Penelitian Pendidikan). Bandung: PT Alfabeta.
Suparman, I. W., Eliyanti, M., & Hermawati, E. (2020). Pengaruh penyajian materi dalam bentuk media komik terhadap minat baca dan hasil belajar. Pedagogi: Jurnal Penelitian Pendidikan, 7(1).
Syahmi, F. A., Ulfa, S., & Susilaningsih, S. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Digital Berbasis Smartphone untuk Siswa Sekolah Dasar. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 5(1), 81-90.
Triatma, I. N. (2016). Minat baca pada siswa kelas VI sekolah dasar negeri delegan 2 prambanan sleman Yogyakarta. E-Jurnal Skripsi Program Studi Teknologi Pendidikan, 5(6), 166-178.