Upaya Meningkatkan Kemampuan Gerak Dasar Lompat melalui Modifikasi Permainan pada Materi Senam Ketangkasan pada Siswa Kelas 5c SDN Manukan Kulon Surabaya Semester Genap Tahun Pelajaran 2022/2023

Main Article Content

Adimas Tobi
Anung Priambodo
Rindra Putra Prasetya

Abstract

The purpose of this study was to improve the basic jumping ability of class 5C students at SDN Manukan Kulon. One indication of the lack of maximum PJOK learning can be seen from the results of the skills scores of class 5C students who are still below the Minimum Completeness Criteria, namely 85. This research uses classroom action research carried out in 2 cycles, in which there are main stages of activity, namely planning, implementing, observing and reflection. The population and research sample used 5C class students with a total of 30. The data collection method consisted of ability tests, observation, and documentation. While the research instrument used skill assessment sheets and attitude observation sheets. Analysis of skills assessment data using a collaborative approach to qualitative and quantitative descriptive methods. Based on the results of the study, judging from the scores on the pretest, there were 13 students or 43% had not completed and 17 students or 57% had completed with an average score of 83.1. There was an increase in cycle I, namely 21 students or 71% completed and 9 students or 29% incomplete, with an average score of 85.6. In cycle II, there was an increase of 26 students or 87% complete and 4 students or 13% incomplete, with an average score of 87.8. According to the classical completeness criteria, more than 80% of students complete. In conclusion, by modifying the game on agility gymnastics material can improve the basic jumping ability.

Article Details

How to Cite
Tobi, A., Priambodo, A., & Prasetya, R. (2023). Upaya Meningkatkan Kemampuan Gerak Dasar Lompat melalui Modifikasi Permainan pada Materi Senam Ketangkasan pada Siswa Kelas 5c SDN Manukan Kulon Surabaya Semester Genap Tahun Pelajaran 2022/2023. Journal on Education, 6(1), 526-535. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.2881
Section
Articles

References

Arikunto, S. (2006). Prosedur penelitian tindakan kelas. Bumi aksara, 136(2), 2–3.
Arikunto, S. (2021). Penelitian tindakan kelas: Edisi revisi. Bumi Aksara.
Darmanuari, R. (2020). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Senam Ketangkasan Lompat Kangkang Melalui Pendekatan Bermain dan Audio Visual Pada Siswa Kelas XI MM 1 SMK Negeri 6 Surakarta Tahun Pelajaran 2015/2016.
GUSTIAN, Y. I. (2019). Pengembangan media pembelajaran berbasis lectora inspire materi lompat kangkang. Universitas Siliwangi.
Heri, L., Rusilowati, A., & Raharjo, T. J. (2017). Pengembangan Instrumen Penilaian Psikomotor Senam Lantai Dalam Pembelajaran Penjasorkes Pada Siswa Sekolah Dasar. Journal of Research and Educational Research Evaluation, 6(1), 19–29.
Komalasari, K. (2020). Upaya Meningkatkan Penguasaan Senam Ketangkasan Melalui Pendekatan Bermain dan Media Bantu dalam Pembelajaran Penjasorkes bagi Siswa SD Negeri 44 Ampenan. Jurnal Teknologi Pendidikan: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pembelajaran, 5(2), 159–166.
Kurniawan, S. (2016). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Senam Ketangkasan Melalui Aktivitas Permainan. Universitas Pendidikan Indonesia.
Lutan, R., & Suherman, A. (2004). Kebugaran Jasmani. Direktorat Jendral. Jakarta.
Mubaligin, H., & Candra, A. T. (2018). Upaya Peningkatan Hasil Lompat Jauh Gaya Jongkok Dengan Metode Bermain Lompat Dan Loncat Lingkaran Berjenjang Kelas VII MTs Negeri 11 Banyuwangi. Jurnal Kejaora (Kesehatan Jasmani Dan Olah Raga), 3(1), 162–171.
Prastowo, M. H. (2021). Implementasi video pembelajaran dalam meningkatkan hasil belajar siswa sekolah dasar pada cabang olahraga lompat jauh gaya jongkok. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(03), 445–458.
PUTRA, T. E. (2013). Pengaruh model pembelajaran pola gerak dominan terhadap hasil belajar senam ketangkasan pada siswa kelas VII SMP Negeri 5 Gorontalo. Skripsi, 1(831408185).
Raharjo, T. B. (2015). Meningkatkan Hasil Belajar Lompat Jauh Melalui Permainan Lompat Gelang-Gelang Pada Siswa Kelas V Sdn 02 Garungwiyoro. ACTIVE: Journal of Physical Education, Sport, Health and Recreation, 4(8).
Riyanto, T. A. (2016). Penggunaan Media Audio Visual untuk Meningkatkan Hasil Belajar Lompat Kangkang pada Peti Lompat pada Siswa Kelas XIMIPA-2 SMA Negeri 2surakarta Tahun Ajaran 2015/2016.
Saputra, G. C. (2014). Peningkatan hasil belajar senam ketangkasan lompat kangkang melalui pendekatan bermain dan audio visual pada siswa kelas X RPL B SMK N 2 Surakarta tahun oelajaran 2013/2014.
Setiadi, A. F., & Widyasari, H. (2013). Model Pembelajaran Gerak Dasar Melompat Dalam Penjasorkes Melalui Permainan Lompat Bergandeng Pada Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar. ACTIVE: Journal of Physical Education, Sport, Health and Recreation, 2(3).
Sugiyono, D. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D.
Suharnoko, F., & Firmansyah, G. (2018). Pengembangan model pembelajaran melompat melalui permainan lompat cermin untuk siswa sekolah dasar. Jurnal SPORTIF: Jurnal Penelitian Pembelajaran, 4(2), 145–158.
Sujiono, B., Sumantri, M. S., & Chandrawati, T. (2014). Hakikat Perkembangan Motorik Anak. Modul Metode Pengembangan Fisik, 1–21.
Suroso, M. B. (2015). Permainan Lompat Kanguru Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Lompat Jauh Gaya Jongkok. ACTIVE: Journal of Physical Education, Sport, Health and Recreation, 4(9).
YULITA, N. (t.t.). Pembuatan media pembelajaran tentang pendidikan jasmani dan olahraga untuk tingkat sekolah.