Pengembangan Media Pembelajaran Roda Pintar pada Subtema Perubahan Wujud Benda Kelas III UPT SD Negeri 98 Gresik

Main Article Content

Tika Laurina
Iqnatia Alfiansyah

Abstract

This development research aims to develop smart wheel learning media on the sub-theme of changes in the shape of objects that are suitable for learning. In this study, the ADDIE development model was implemented through 5 stages including Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. The subjects of this study were 18 students in class III UPT SD Negeri 98 Gresik. The techniques used for data collection were media expert validation questionnaires, material expert validation questionnaires, and student response questionnaires. The results of the validation of media experts obtained 94.95% and material experts reached 93.25%, both of which indicated the "valid" category. Smart wheel media is also very effective for use as a learning medium in class III UPT SD Negeri 98 Gresik, by obtaining an average student response of 95.6% in the "very effective" category. So it can be concluded that the smart wheel learning media on the sub-theme of changing the shape of objects meets valid criteria and is very effectively used in the learning process.

Article Details

How to Cite
Laurina, T., & Alfiansyah, I. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Roda Pintar pada Subtema Perubahan Wujud Benda Kelas III UPT SD Negeri 98 Gresik. Journal on Education, 5(3), 9722-9733. https://doi.org/10.31004/joe.v5i3.1854
Section
Articles

References

Alfansyur, A. (2019). Pemanfaatan Media Berbasis ICT “ Kahoot ” Dalam Pembelajaran PPKn Untuk Meningkatkan Motivasi.
Alfiansyah, I. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Number Head Together (NHT) Pada Materi Kerusakan Lingkungan di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pemikiran Pendidikan, 25, 26–45.
Asih, A., & Tantri, S. (n.d.). Variasi mengajar guru dalam pembelajaran daring. 482–490.
Branch, R.M. (2009). Intructional Design: The ADDIE Approach. Gorgia: Springer.
Maesaroh, S., & Khaerunnisa, E. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Flipbook Maker Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Peserta didik. 3(2), 102–110.
Mauliddia, A. M., Nisa, K., & Jiwandono, I. S. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Ritatoon untuk Menarik Minat Belajar Peserta didik Pada Mata Pelajaran PPKn Kelas IV SDN 1 Kerumut.
Musifiqon, Pengembangan Media & Sumber Pembelajaran (Jakarta: PT. Prestasi Pustakarya, 2012) hal. 26
Nuril Nuzulia, E. K. M. M. Z. (2020). Pengembangan Media Roda Putar Pada Mata Pelajaran IPS Berbasis Hots Keragaman Suku Dan Budaya Kelas 4 Di MI PSM Padangan Kabupaten Tulungagung. 5(1). https://doi.org/10.35931/am.v5i1.409
Pane, A. (2017). BELAJAR DAN PEMBELAJARAN Aprida Pane Muhammad Darwis Dasopang. 03(2), 333–352.
Permendikbud RI Nomor 103 Tahun 2014 tentang Pembelajaran pada Pendidikan Dasar dan Menengah
Rayanto, Y. H., & Sugianti. (2020). Penelitian pengembangan model ADDIE dan R2D2: teori dan praktek. Pasuruan: Academic and Research Institute Publisher.
Sadiman, A. S. (2009). Media Pendidikan pengertian, pengembangan, dan pemanfaatannya.
Sari, A. D., Noer, S. H., & Pasca. (2020). Pengembangan Model Creative Problem Solving ( CPS ) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Reflektif. 04(02), 1115–1128.
Wulandari, R., & Setiawan, D. (2021). Pengembangan Media Monopoli Terhadap Hasil Belajar IPS Materi Interaksi Manusia Kelas V. Joyful Learning Journal, 10(1),13–18.
Yunniartien, E. (2018). Penggunaan Media Roda Pintar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Materi Keliling dan Luas Segitiga Kelas IV SDN 1 Dasan Tereng Tahun Jurnal Skripsi Diajukan Untuk Memenuhi Persyaratan Dalam Menyelesaikan Program Sarjana ( S1 ) Pendidikan Guru Sekolah Dasar.