Minat Belajar SIswa MTs di Rajamandala dalam Pembelajaran Matematik Berbantuan Aplikasi Geogebra Materi Tabung

Main Article Content

Yulianda Putri Handayani
Euis Cicih Kurnia
Wahyu Setiawan

Abstract

The purpose of this study was to determine the learning interest of MTs students in Rajamandala in mathematical learning with the help of geogebra aplication on cylinder material. This research user descriptive qualitative method, which is a study that aims to contain descriptions, images or paintings systematically, actually, and accurately about the nature and relationship between the phenomena studied. The sample of this study was grade IX students at MTs Almuktariah in the 2019/2020 academic year, totaling 23 students. The test used in this study is observation and the provision of interest in learning questionnaires. The results showed that 1) indicators of feeling happy with the highest percentage of positive statements 69,22% answered agreeing with good learning interest catagories, while for negative statements only 30,77% of students who answered strongly disagree; 2) indocators of student interest with the percentage of postitve statements 38,46% of students answered in agreement, whereas for negative statements 15,38% of students answered agree and disagree, while negative statements 15,38% who answered strongly disagree.


Tujuan dari peneilitain ini adalah untuk mengetahui minat belajar siswa MTs di Rajamandala dalam pembelajaran matematik dengan berbantuan aplikasi geogebra materi tabung. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif, yaitu suatu penelitian yang bertujuan untuk memuat deskripsi, gambaran atau lukisan secara sistematis, akurat dan aktual mengenai sifat serta hubungan antara fenomena yang diteliti. Sampel penelitian ini adalah siswa kelas IX di MTs Almuktariah tahun ajaran 2019/2020 yang berjumlah 23 orang siswa. Tes yang digunakan dalam penelitian ini adalah observasi dan pemberian angket minat belajar. Hasil penelitian menunjukkan bahwa 1) indikator perasaan senang dengan persentase tertinggi pernyataan positif 69,22% menjawab setuju dengan kategori minat belajar baik, sedangkan untuk pernyataan negatif hanya 30,77% siswa yang menjawab sangat tidak setuju; 2) indikator ketertarikan siswa dengan persentase pernyataan positif 38,46 % siswa menjawab setuju, sedangkan untuk pernyataan negatif 15,38% siswa menjawab sangat tidak setuju; 3) indikator keterlibatan siswa  untuk pernyataan positif 38,46% menjawab setuju dan tidak setuju, sedangkan pernyataan negatif 15,38% yang menjawab sangat tidak setuju.

Article Details

How to Cite
Handayani, Y., Kurnia, E., & Setiawan, W. (2020). Minat Belajar SIswa MTs di Rajamandala dalam Pembelajaran Matematik Berbantuan Aplikasi Geogebra Materi Tabung. Journal on Education, 2(1), 173-178. https://doi.org/10.31004/joe.v2i1.296
Section
Articles