Penerapan Media Board Game Zathura Mathematics Untuk Meningkatkan Motivasi Peserta Didik dalam Belajar Matematika

Main Article Content

Dewi Wahyuningsih Universitas Kristen Satya Wacana Salatiga, Indonesia
Danang Setyadi Universitas Kristen Satya Wacana Salatiga, Indonesia

Abstract

This study aims to increase motivation in IX-D students of SMP Negeri 2 Tuntang on the material of Rank Numbers and Root Shapes with the Zathura Mathematics Board Game media. This research is a classroom action research (CAR) conducted in two cycles and each cycle takes place four times in accordance with the learning implementation plan. The research was conducted in the odd semester learning process in August 2019. The subjects of this study were students of class IX-D SMP Negeri 2 Tuntang in the 2019/2020 academic year totaling 30 students consisting of 14 female students and 16 male students . The results showed that the use of Zathura Mathematics Board Game media can increase students' motivation to learn mathematics. The average value of students' motivation questionnaire in learning mathematics was 67% after the learning process was assisted with learning media. The motivation of students increased significantly by 14% after using the media, the average motivation of students to 81%.

Article Details

How to Cite
Wahyuningsih, D., & Setyadi, D. (2019). Penerapan Media Board Game Zathura Mathematics Untuk Meningkatkan Motivasi Peserta Didik dalam Belajar Matematika. Journal on Education, 2(1), 9-13. Retrieved from http://jonedu.org/index.php/joe/article/view/260

References

Arikunto, S. (1997). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.
Djamarah. 2002. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta : Rineka Cipta.
Fitri, R., Helma, & Syarifuddin, H. (2014). Penerapan Strategi The Firing Line Pada Pembelajaran Matematika Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri 1 Batipuh. Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Negeri Padang, 3(1), 18-22.
Hernawati (2017). Upaya Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Media Pembelajaran Kartu Domino Matematika Pada Materi Pangkat Tak Sebenarnya Dan Bentuk Akar Kelas IX Smp Negeri Unggulan Sindang Kabupaten Indramayu. JNPN, 1:66-87.
Marzuku, Dkk (2015). Penerapan Model Make A Match Berbantuan Media Untuk Meningkatan Motivasi Dan Hasil Belajar Ips. Jurnal Pend IPS, 2:158-169.
Rahaju, R. & Hartono, S. R. (2015). Pembelajaran Matematika Berbasis Pemainan Monopoli Indonesia. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 2(2), 130-139.
Rohana, R., Hartono, Y., & Purwoko. (2009). Penggunaan Peta Konsep dalam Pembelajaran Statistika Dasar di Program Studi Pendidikan Matematika FKIP Universitas PGRI Palembang. Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Sriwijaya, 3(2), 92-102.
Soedjadi, R, (2000). Kiat Pendidikan Matematika di Indonesia. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.
Surahmadi, B (2016). Penerapan Teknik Bermain Kartu Pintar Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar Ipa. JPF, IV,17-25.
Vikagustanti, Dea Aransa dkk. 2014. “Pengembangan Media Pembelajaran Monopoli IPA Tema Organisasi Kehidupan Sebagai Sumber Belajar untuk Siswa SMP”. Unnes Science Educational Journal. Vol 2, No. 3: 469-474.